Female factory worker cutting material at work station
Arbeidsrechten

De mensen die onze producten maken — waar ook ter wereld — moeten met waardigheid en respect worden behandeld. Wij vinden dat zij het recht hebben hun stem te laten horen, een eerlijk loon te verdienen en in een veilige en gezonde omgeving te werken. Meer dan 185.000 werknemers maken deel uit van onze wereldwijde Tier 1-toeleveringsketen. Door met onze leveranciers samen te werken om goede arbeidspraktijken te handhaven en te stimuleren, kunnen we een aanzienlijke positieve impact hebben op het leven van velen.

Eerlijke vergoeding

Onze verplichting

Als we mensen met waardigheid en respect willen behandelen, moeten we ze een eerlijke vergoeding betalen. Werknemers hebben recht op een loon waarmee ze in hun basisbehoeften kunnen voorzien en een vrij besteedbaar inkomen hebben.

Onze gedragscode voor leveranciers vereist dat leveranciers ten minste het minimumloon of het in de branche geldende loon betalen, afhankelijk van wat het hoogste is, plus alle wettelijk verplichte vergoedingen. We staan leveranciers niet toe gebruik te maken van tijdelijke werkregelingen als het enige doel is om betaling van wettelijke vergoedingen te vermijden.

In situaties waarin werknemers niet in staat zijn om in hun basisbehoeften te voorzien en een vrij besteedbaar inkomen te verdienen tijdens een normale werkweek, werken we samen met leveranciers en externe belanghebbenden om praktische manieren te vinden waarop geleidelijk een eerlijkere vergoeding kan worden gerealiseerd. We erkennen dat compensatie een complexe kwestie is met macro- en micro-economische aspecten, sociale en culturele normen en politieke prioriteiten. We werken samen met werknemers, fabrieken en maatschappelijke organisaties om dit probleem vanuit verschillende invalshoeken aan te pakken, onder meer door een werkomgeving te creëren die een constructieve dialoog over lonen mogelijk maakt tussen werknemers en het management, door effectieve wettelijke loonvormingsmechanismen te stimuleren, door overheidsbeleid te bepleiten en door het onderzoeken van verbeteringen in de efficiëntie en productiviteit van fabrieken tijdens de reguliere werkweek door middel van productie met toegevoegde waarde en vaardigheidstraining.

Ons werk

Het Fair Compensation Dashboard van de Fair Labor Association (FLA) en tools voor het verzamelen van loongegevens staan centraal in onze aanpak voor eerlijke beloning. De tools stellen ons in staat om de huidige loonniveaus te benchmarken, inzicht te krijgen in risicovolle beloningskwesties en lonen tussen landen en fabrieken te vergelijken met benchmarks zoals armoedegrenzen en schattingen van leefbare lonen.

Sinds 2016 hebben we loongegevens verzameld van 34 leveranciers, die ongeveer 20% van onze wereldwijde toeleveringsketen vertegenwoordigen. Het analyseren van deze loongegevens, afkomstig van leveranciers in 11 verschillende landen, heeft ons geholpen bij het ontwikkelen van onze blauwdruk voor eerlijke lonen, een routekaart om te voldoen aan ons streven naar eerlijke beloning. Naast het analyseren van loongegevens hebben we bij het bepalen van onze koers en doelstellingen voor eerlijke beloning rekening gehouden met factoren zoals het landenrisico, de potentiële impact, de inkoopstrategie en de relaties met leveranciers. In 2020 hebben we een drieledige aanpak gekozen om vooruitgang aan te tonen op het gebied van eerlijke beloning bij strategische leveranciers en leveranciers in landen met een hoog risico:

  1. De basis van onze aanpak is om te zorgen voor minimale wettelijke naleving bij alle leveranciers. Wij volgen, controleren en verhelpen problemen met hoge risico's en zero tolerance op het gebied van lonen en vergoedingen via ons basisnalevingsprogramma en de driemaandelijkse scorekaart voor lonen en vergoedingen.
  2. Om de impact te maximaliseren, hebben we ervoor gekozen om onze inspanningen te richten op strategische schoenenleveranciers in Vietnam die werken aan de Living Wage Estimate van de Global Living Wage Coalition (GLWC), waar schattingen bestaan. Sinds juni 2022 worden alle acht beoogde leveranciers betrokken bij de evaluatie en bespreking van eerlijke lonen.
  3. In landen waar de lonen mogelijk onvoldoende zijn om aan de basisbehoeften van werknemers te voldoen, verzamelen en analyseren we geleidelijk de loongegevens van leveranciers om de risico's in onze toeleveringsketen beter te kunnen beoordelen. Op basis van deze bevindingen zullen we onze strategie en prioriteiten voor de betrokkenheid van leveranciers en samenwerking met de branche blijven bijstellen.

In 2021 hebben we slechts één nultolerantie-overtreding van beloning vastgesteld, namelijk bij een nieuwe leverancier in China. De leverancier betaalde in sommige gevallen niet het wettelijke minimumuurloon omdat er een stukloonregeling werd gehanteerd. Als gevolg van onze samenwerking met de leverancier hebben ze hun loonsysteem herzien en een uurloon ingevoerd.

Naast het werk dat we doen als onderdeel van onze blauwdruk voor eerlijke beloning, stimuleren we eerlijke lonen door de dialoog met werknemers aan te moedigen en onderwijs- en opleidingsprogramma's voor persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling te ondersteunen.

In 2022 hebben we het Anker Research Institute gesponsord om ons werk verder te onderbouwen en met experts in gesprek te gaan over het meest recente onderzoek naar leefbare lonen wereldwijd.

We zullen onze blauwdruk voor eerlijke beloning blijven implementeren en aanpassen op basis van wat we leren door onze samenwerking met leveranciers, maatschappelijke organisaties en belanghebbenden in de branche. Als onderdeel van onze doelstellingen voor verantwoord leiderschap willen we ook gerichte gegevens over de lonen in de toeleveringsketen publiceren om onze vooruitgang op het gebied van eerlijke beloning aan te tonen.

Verantwoorde inkooppraktijken

Wij erkennen dat de manier waarop we producten ontwerpen en bestellingen plaatsen soms van invloed kan zijn op de arbeidsomstandigheden in onze toeleveringsketen. Zo kunnen seizoensgebonden producten, onnauwkeurige orderprognoses of late wijzigingen in ontwerp- of materiaalspecificaties leiden tot volatiliteit in productiebehoeften, wat op zijn beurt tot problemen op fabrieksniveau kan leiden als de vraag de capaciteit overtreft.

Onze inkooprichtlijnen vormen de basis voor onze inkooppraktijken en omvatten, maar zijn niet beperkt tot, verwachtingen rond realistische fabrieksbelasting, inkoopmix, capaciteitsplanning en kostenstrategie. In 2021 hebben we deelgenomen aan leveranciersonderzoeken georganiseerd door Better Buying om onze leveranciers van schoenen en kleding aan te moedigen feedback te geven over onze praktijken. Afdelingen in het hele bedrijf hebben de bevindingen van het onderzoek bestudeerd om verbeterpunten te identificeren. Het onderzoek van Better Buying heeft ons ook geholpen te begrijpen waar ons beleid en onze praktijken onduidelijk waren en waar we de communicatie met leveranciers moesten verbeteren.

Om de impact van onze inkooppraktijken verder te monitoren, eisen we dat schoenenleveranciers toestemming moeten vragen voor overuren. Dit geeft ons de mogelijkheid om naar andere oplossingen te zoeken dan het verlengen van de arbeidstijd en stelt ons in staat de onderliggende oorzaken te onderzoeken, ongeacht of deze voortvloeien uit onze praktijken of die van de leverancier.

We weten dat onze inkooppraktijken van cruciaal belang zijn voor het creëren van een bedrijfsklimaat dat eerlijke beloning stimuleert. Ons kostenbeheerteam berekent bijvoorbeeld de gemiddelde arbeidskosten per uur die moeten worden gebruikt om de arbeidskosten voor een product te bepalen. De arbeidskosten per uur zijn inclusief het wettelijk verplichte basisloon, vergoedingen voor overwerk en sociale uitkeringen (bijv. sociale verzekering, ontslagvergoeding, pensioenfondsen), alsmede bonussen en toelagen die vrijwillig en bovenwettelijk zijn om concurrerende lonen en het behoud van werknemers te ondersteunen. Bij de werktijden wordt ook rekening gehouden met overwerk, vakantiedagen en verlof. Deze arbeidskosten worden bijgewerkt en 'vergrendeld' tijdens kostenonderhandelingen voor alle toepasselijke schoenenorders om naleving van de wetgeving te ondersteunen en eerlijke beloning te stimuleren.

Onze scorecard voor leveranciers integreert prestaties op het gebied van naleving met metingen van inkoopprestaties, zoals kwaliteit, levering, kosten en speed-to-market. De scorecard stimuleert goede naleving en bedrijfsprestaties en wordt gebruikt voor informatie over toekomstige inkoopplannen en ordertoewijzingen.

Een casestudy van Harvard Business School geeft meer inzicht in ons orderbeheerproces en hoe dit bijdraagt aan betere arbeidsomstandigheden.

Lees meer lezen over onze verantwoorde inkooppraktijken in het New Balance Reaccreditation Report 2018 van de Fair Labor Association.

De stem van de werknemer

Versterking van de dialoog tussen werknemers en het management

We hechten grote waarde aan een regelmatige en constructieve dialoog tussen werknemers en het management. Volgens onze gedragscode voor leveranciers moeten leveranciers de fundamentele mensenrechten respecteren, inclusief het recht van werknemers om zich te verenigen en collectief te onderhandelen. Wanneer de vrijheid van vereniging of het recht op collectieve onderhandelingen bij wet wordt beperkt, staat het de werknemers vrij andere middelen voor die doeleinden te ontwikkelen. In 2022 had ongeveer 15% van onze leveranciers (exclusief leveranciers n China en Vietnam) een onafhankelijke, democratisch gekozen vakbond.

In Indonesië maken we deel uit van het FOA-protocol (Freedom of Association), een initiatief op nationaal niveau met meerdere belanghebbenden, dat bestaat uit merken, leveranciers, niet-gouvernementele organisaties (NGO's), vakbonden en vakbondsfederaties. We nemen deel aan de vergaderingen van het Nationaal Comité van het protocol, waar actuele uitdagingen en mogelijkheden met betrekking tot arbeidsverhoudingen in Indonesië worden besproken.

New Balance moedigt leveranciers ook aan om samen te werken met het ILO/IFC Better Work-programma om adviescommissies voor prestatieverbetering op te richten die bestaan uit personeelsvertegenwoordigers en de fabrieksdirectie. Adviescommissies dienen als een mechanisme om de zorgen van werknemers aan de fabrieksdirectie kenbaar te maken en om het herstelproces voor bevindingen van nalevingsaudits te bespreken. Bij de oprichting van adviescommissies krijgen de werknemers ook training via Better Work over de rechten en beginselen van vrijheid van vereniging.

Dialoog op de werkplek

Ons nalevingsprogramma Marathon omvat een module over dialoog op de werkplek met tools en richtlijnen om leveranciers te helpen functionele comités voor communicatie op de werkplek te vormen, bestaande uit werknemers en leidinggevenden. Wij stimuleren deelname van leveranciers die goed hebben gepresteerd bij onze jaarlijkse audit en die over een functioneel klachtensysteem beschikken. Middels een betere dialoog willen we fabrieken helpen de tevredenheid op de werkplek te verbeteren, de productiviteit te verhogen en tegelijkertijd het personeelsverloop te verminderen. In 2021 namen 12 leveranciers deel aan de module voor dialoog op de werkplek. We willen dat in 2025 100% van onze strategische leveranciers welzijns- of betrokkenheidsprogramma's hebben opgestart voor hun werknemers. Momenteel zitten we op schema met 70%.

Klachtensystemen

Onze gedragscode vereist dat leveranciers een effectief systeem ontwikkelen en implementeren om geschillen op de werkplek en klachten van werknemers op te lossen. Leveranciers mogen geen represailles nemen tegen werknemers die hun zorgen uiten en moeten desgevraagd de vertrouwelijkheid van de werknemers beschermen. We beoordelen de beschikbaarheid en functionaliteit van lokale klachtensystemen als onderdeel van onze regelmatige audits, zowel door gemelde klachten te beoordelen als door werknemers te interviewen over hun toegang tot en begrip van de klachtenprocedure van een leverancier.

Idealiter worden klachten over de werkplek op passende wijze aan de orde gesteld en aangepakt. Indien nodig kan elke werknemer of derde partij echter rechtstreeks contact met ons opnemen via het e-mailadres CSR@newbalance.com dat in onze gedragscode voor leveranciers staat. Naast het e-mailen van New Balance kunnen betrokken partijen ook contact opnemen met ons Compliance-team tijdens audits of andere fabrieksbezoeken of gebruikmaken van klachtensystemen van derden, zoals het klachtensysteem van de Fair Labor Association.

Als en wanneer ons Compliance-team een externe klacht of melding ontvangt, hetzij via e-mail, telefoon, brief of een persoonlijke ontmoeting tijdens een audit, evalueren we de melding om te beoordelen of het een klacht is met betrekking tot sociale of milieuschendingen door New Balance of door een leverancier, licentiehouder of aannemer die met ons samenwerkt. De klacht kan afkomstig zijn van een werknemer, een vakbondsvertegenwoordiger, een leverancier, een derde partij of een maatschappelijke organisatie. Als er een vraag wordt gesteld of om verduidelijking wordt gevraagd en de melding niet het niveau van een klacht heeft, documenteren we dit en sturen we de melding door naar de betrokken partij voor beoordeling en reactie.

Als de melding een klacht beschrijft, beoordelen we de ernst ervan op basis van de mate van impact en het soort gemelde kwestie en sturen we de klacht door naar de bevoegde regionale of landelijke compliancemanager om deze zo nodig te onderzoeken. Kwesties met een hoog risico worden gerapporteerd aan het hoofd van het Global Compliance-team en worden gevolgd door ons hoofdkantoor. De toegewezen manager op nationaal of regionaal niveau implementeert en bewaakt een oplossing, in samenwerking met de leverancier en alle betrokken partijen. We streven ernaar om kwesties met een hoog risico binnen 30 dagen op te lossen (en mogelijk zelfs eerder voor de ernstigste gevallen) en om kwesties met een gemiddeld of laag risico binnen 45 dagen op te lossen. We reageren schriftelijk op indiener(s) van klachten of via een gedocumenteerd persoonlijk gesprek. Als de indiener van de klacht de oplossing niet aanvaardt of hier niet mee instemt, kan hij of zij opnieuw een klacht indienen of contact opnemen met een derde organisatie, zoals een lokale maatschappelijke organisatie, de Fair Labor Association, enzovoort.

Lokale hotlines voor werknemers

Klachtensystemen zijn het meest effectief wanneer ze lokaal zijn en gemakkelijk toegankelijk zijn voor werknemers. Daarom werken we samen met externe serviceproviders in China, Vietnam en Indonesië om lokale hotlines voor werknemers te implementeren in de fabrieken van leveranciers in deze landen, die het grootste deel van ons inkoopvolume vertegenwoordigen. De providers van lokale hotlines geven de werknemers trainingen over het hotlinesysteem en onderhouden meerdere kanalen, zoals telefoon, sms en mobiele apps, voor het melden van klachten en voor het uiten van zorgen of het stellen van vragen. Fabrieken moeten werknemers trainingen geven over klachtensystemen en moeten de toegangsnummers voor de hotlines in de hele fabriek bekendmaken. De externe providers ontvangen de hotlinerapporten en sturen deze zo nodig door naar de fabriek voor een oplossing. Wij worden onmiddellijk op de hoogte gebracht van eventuele risicovolle kwesties en kunnen, afhankelijk van de aard van de klacht, zelf een onderzoek instellen om te bepalen hoe we het beste kunnen handelen.

In 2021 waren de meeste werknemers die contact opnamen met de lokale hotlines voor werknemers op zoek naar hulp bij persoonlijke kwesties of hadden ze essentiële vragen over werktijden, het management, uitbetaling van lonen en uitkeringen of arbeidscontracten. De hotlinerapporten bevatten ongeveer 45 klachten over de werkplek, waarvan er slechts zeven als hoog risico werden geclassificeerd. Vijf hadden betrekking op werknemers die op de werkplek verbaal werden lastiggevallen door hun leidinggevenden, één had betrekking op het loon en één op overtreding van de werktijden. Alle klachten zijn afgehandeld en de corrigerende maatregelen zijn geverifieerd.

Dwangarbeid

In de schoenen- en kledingindustrie zijn de risico's op mensenhandel en slavernij het grootst bij arbeidsmigranten. In veel gevallen beseffen leveranciers niet dat het achterhouden van paspoorten, vaak aangevoerd om veiligheidsredenen, of het inschakelen van arbeidsbemiddelaars die wervingskosten in rekening brengen, kan leiden tot risico's op dwangarbeid.

Dwangarbeid is voor New Balance een nultolerantiekwestie. Belangrijke vereisten in onze Supplier Standards Manual ter bescherming tegen mensenhandel en dwangarbeid zijn vrijwillige tewerkstelling, vrij verkeer en afschaffing van wervingskosten. We hebben samengewerkt met onze Tier 1-leveranciers en strategische Tier 2-leveranciers die buitenlandse arbeidsmigranten in dienst hebben om het bewustzijn van de risico's van dwangarbeid te vergroten. Elke leverancier die buitenlandse of binnenlandse arbeidsmigranten in dienst heeft, wordt tijdens de nalevingsaudit extra gecontroleerd op mogelijke risico's van dwangarbeid. Als bij een leverancier overtredingen met betrekking tot dwangarbeid worden vastgesteld, moet hij onmiddellijk ingrijpende maatregelen nemen om zaken met ons te kunnen blijven doen. Onze Supplier Standards Manual bevat gedetailleerde richtlijnen, waaronder vereisten met betrekking tot contracten met buitenlandse werknemers, toegang tot paspoorten en persoonlijke identificatiedocumenten en een verbod op wervingskosten.

In 2018 hebben we de AAFA/FLA Apparel and Footwear Industry Commitment to Responsible Recruitment ondertekend. Deze toezegging versterkt ons werk met leveranciers die arbeidsmigranten in dienst hebben om voorwaarden te scheppen zodat:

  • Geen enkele werknemer betaalt voor zijn werk.
  • De werknemers controle houden over hun reisdocumenten en volledige bewegingsvrijheid hebben.
  • Alle werknemers op de hoogte worden gebracht van de basisvoorwaarden van hun werk voordat ze van huis vertrekken.

In 2023 moeten alle Tier 1-leveranciers en strategische Tier 2-leveranciers zich houden aan ons doel van verantwoorde werving om het risico op dwangarbeid te elimineren. Ons doel ligt momenteel op schema: bij onze Tier 1-leveranciers zijn problemen met vergoedingen verholpen en bij meer dan 90% van de 16 strategische Tier 2-leveranciers waarmee wij samenwerken, zijn de normen gehaald.

Zie voor meer informatie onze meest recente verklaring over mensenhandel en moderne slavernij.

Verklaring over Xinjiang

New Balance is zeer bezorgd over de berichten over dwangarbeid in het Xinjiang-Oeigoerse Autonome Gebied (XUAR) in China en de banden van deze regio met de kleding- en textielindustrie. Op basis van onze gedragscode voor leveranciers tolereren wij nergens in onze toeleveringsketen dwangarbeid en streven wij ernaar dat de mensen die onze producten maken, waar ook ter wereld, met waardigheid en respect worden behandeld.

New Balance heeft geen fabrikanten van eindproducten noch aangewezen materiaalleveranciers in de XUAR. Zoals voorgeschreven door de Amerikaanse regelgeving en adviezen, staat in ons beleid duidelijk dat leveranciers geen producten voor New Balance mogen kopen of laten vervaardigen in de XUAR. We erkennen dat het risico van dwangarbeid toeneemt naarmate we verder stroomopwaarts in de toeleveringsketen gaan, waar we ook minder zichtbaarheid en invloed hebben. We brengen de toeleveringsketen van katoengaren beter in kaart en onderzoeken technologieën en andere methoden om de herkomst van grondstoffen beter te waarborgen. Daarnaast blijven we de risico's van dwangarbeid in onze wereldwijde toeleveringsketen monitoren, met name wanneer er binnen- en/of buitenlandse arbeidsmigranten aanwezig zijn.

De situatie in de XUAR is buitengewoon complex en gaat veel verder dan het vermogen van één bedrijf of zelfs één bedrijfstak om dit alleen aan te pakken. We zijn van mening dat samenwerking en actie tussen sectoren van het bedrijfsleven, actoren in het maatschappelijk middenveld en overheden van cruciaal belang is en dat meerdere trajecten van betrokkenheid, van diplomatieke kanalen tot commerciële banden, grondig moeten worden verkend.

Als onderdeel van onze industriële samenwerking, steunt New Balance de gezamenlijke verklaring van de American Apparel & Footwear Association (AAFA), Retail Industry Leaders Association (RILA), National Retail Federation (NRF), U.S. Fashion Industry Association (USFIA) en de Footwear Distributors & Retailers of America (FDRA).